Ce facem aici?

PĂI, ȘI EU? este întrebarea pe care fiecare adolescent a rostit-o, cu voce tare sau nu, atunci când drepturile și granițele sale de confort au fost încălcate. Este o întrebare care demonstrează nevoia adolescenților de a se exprima liber, atunci când adulții așteaptă din partea lor doar obediență și acceptare non-critică a regulilor și restricțiilor, chiar și în situațiile în care acestea nu satisfac și nu adresează nevoile reale ale generației tinere. 

In a Relationship lansează o campanie de conștientizare a violenței fără precedent la care sunt expuși tinerii în contextul pandemiei, atât în relațiile lor apropiate, cât și în cadrul școlii, în online și în offline deopotrivă. 

Violența din conversațiile despre pandemie

Adolescenții și tinerii adulți sunt victimele tăcute ale pandemiei. Izolarea și școala online le-au redus dramatic relațiile sociale și emoționale, într-o perioadă a vieții în care ele sunt absolut necesare pentru dezvoltarea lor ca tineri adulți. Polarizarea societății în subiectul vaccinării nu face decât să adauge presiune asupra lor.

Dreptul adolescenților de a alege vaccinarea este un teritoriu neclar și sensibil, cu multiple situații de abuz. Abuz din partea părinților care își arogă, legal sau emoțional, această decizie. Abuz din partea colegilor antagonizați de isteria mediatică. Abuz din partea profesorilor care nu reușesc întotdeauna să le pună nevoile pe primul loc sau să ofere informații echilibrate. Rezultatele? Multe conflicte și multă confuzie. 

Tu unde te regăsești?

PĂI, ȘI TU?

Am creat pentru tine un spațiu în care ne poți împărtăși experiențele tale și ne poți întreba orice vrei, orice simți că ai nevoie să aprofundezi sau să afli mai în detaliu. Silvia, psihologul nostru, va răspunde întrebărilor tale în cel mai scurt timp posibil.

Forme de abuz din conversațiile despre vaccinare

Ghid de conversație pas cu pas

De când pandemia ne rescrie regulile vieții de zi cu zi, a apărut o specie nouă de conflict în relațiile dintre oameni: certurile pro & contra vaccinării împotriva Covid-19. Le știm, le avem cu toții, cu diverși oameni din viața noastră. Aceste conversații sunt adesea dificile, căci mai toți oamenii au atins deja un nivel de suprasaturație, ca urmare a expunerii constante la controversele și răsturnările de situație cu privire la restricții și beneficiile & riscurile vaccinării.

În realitate, în orice tabără am fi, toți ne dorim să fie ca înainte, chiar dacă am descoperit și unele avantaje. Înainte de măști, înainte de dezinfectanți, înainte de frica de a ne infecta.  

Oricare ar fi poziția ta vizavi de vaccinare în acest moment, ne bucurăm că ești aici și că ai curiozitatea de a strânge mai multe informații. Poți face asta documentându-te în online sau în conversații cu oamenii din jurul tău. Așa că iată 10 recomandări pentru a face aceste conversații mai ușoare și mai puțin tensionate!

 DESCARCĂ ⯆ 

Pasul #1

Pune-ți ca obiectiv să înțelegi poziția celuilalt, nu să-l convingi că tu ai dreptate.

Documentează-te din surse de încredere despre subiectul vaccinării (tipuri și tehnologii de vaccin, procentaje și probabilități ale efectelor benefice și ale celor secundare, beneficii și riscuri etc.).

Caută resurse și despre cum se duc conversațiile în contradictoriu în general, căci dacă vei aborda subiectul cu cineva care are o părere diferită de a ta, sigur vor apărea și contradicții.

 

 

Pasul #2

Alege-ți bine momentul pentru această conversație dificilă, pe care mai toți oamenii o percep ca pe o amenințare din start.

Nu intra în subiectul spinos al vaccinării dacă celălalt a avut o zi lungă și grea, a consumat alcool sau e angajat într-o altă activitate stresantă.

Dacă subiectul apare totuși într-un moment pe care nu-l consideri potrivit, amână-l cu o replică de genul „Hai mai bine să discutăm despre asta când nu suntem deja obosiți/ stresați/ supărați.”

 

 

Pasul #3

Vorbește mai puțin, ascultă mai mult - doar așa poți veni cu argumente inteligente, pe subiect, care îl vor face pe celălalt să se simtă măcar ascultat, dacă nu și înțeles.

Asta îi poate scădea nivelul de anxietate și defensă partenerului de conversație, care probabil a fost pus la zid de nenumărate ori pentru opiniile sale apropo de vaccinare, restricții sau pandemie.

Când vrei să intervii, cere-i permisiunea celuilalt pentru a-ți expune punctul de vedere!

 

 

Pasul #4

Ascultă cu toleranță și curiozitate - caută să afli despre experiențele personale, argumentele sau zvonurile care l-au determinat pe celălalt să fie atât de reticent sau de convins cu privire la vaccin.

Dacă îi vei înțelege poziția cu adevărat, e mai puțin probabil să-l privești ca pe un inamic în conversație - și vice-versa.

 

 

Pasul #5

Fii atent la mesajele pe care ți le transmite corpul tău - emoțiile se reflectă în reacțiile fiziologice ale corpului tău pe parcursul unei conversații dificile.

Puls crescut, mâini transpirate sau picioare neastâmpărate - toate pot fi indicatori fideli ai nivelului tău de confort.

Respiră adânc de câteva ori, închide ochii o secundă și identifică-ți emoțiile asociate cu acele senzații în corp, ca să ai niște repere în plus și să procesezi mai eficient, în timp real, ce se întâmplă cu tine.

 

 

Pasul #6

Chiar dacă discuția e polarizată puternic între vacciniști și nevacciniști, încearcă să găsești un lucru cu care ambii sunteți de acord și să începi discuția de acolo.

Așa vei putea să construiești o argumentație care include acele dorințe sau nevoi comune, iar asta înseamnă mai multe șanse să fii ascultat/-ă și să aveți o conversație sănătoasă.

 

 

Pasul #7

Manifestă-ți recunoștința și aprecierea pentru îngrijorările pe care celălalt le exprimă în legătură cu tine: riscurile îmbolnăvirii, riscurile vaccinării sau ale refuzului vaccinării, restricțiile cu efecte negative etc.

Dacă doar le ignori sau treci mai departe la a-i demonstra că nu are dreptate să se teamă, celălalt se va simți respins, nedreptățit și va respinge la rândul său ideile tale.

 

 

Pasul #8

Fii deschis și vulnerabil! Spune-i celuilalt cum ai ajuns tu la decizia sau perspectiva ta, oricare ar fi ea.

Vorbește-i și despre propriile tale îngrijorări sau temeri în legătură cu virusul, vaccinul sau restricțiile, inclusiv cele legate de viitor - nu doar problemele din prezent.

Asta îl va ajuta pe celălalt să empatizeze și să renunțe (măcar parțial) la atitudinea defensivă, ostilă sau superioară, ceea ce înseamnă că veți avea mai multe șanse să discutați cu calm.

 

 

Pasul #9

Dacă conversația s-a aprins și a ajuns la forme de abuz clare, mai bine pune-i punct și retrage-te.

De exemplu, atunci când ați alunecat către acuzații, reproșuri generalizatoare de tipul „Tu întotdeauna..” sau „Eu niciodată…”, șantaj emoțional, ironizări sau amenințări.

Discuția poate continua, dar într-un moment de calm. Cere-ți scuze, spune clar și răspicat că nu ai avut intenția de a-l răni sau acuza pe celălalt și propune-i să lăsați deoparte subiectul până vă liniștiți.

 

 

Pasul #10

Acceptă că uneori oamenii pur și simplu au păreri diferite - dar asta nu înseamnă că acea conversație dificilă a eșuat.

Uneori, chiar și faptul că de data asta v-ați ascultat mai mult unul pe celălalt sau că nu s-a ridicat tonul poate fi o mare victorie, un pas în plus către o conversație bazată pe respect reciproc.

În timp, oamenii care se cunosc mai bine au mai multe șanse de a găsi o cale de mijloc - acel compromis optim pe care îl pot găsi doar împreună, prin onestitate, încredere și toleranță, adică prin respect reciproc.

 

 

Pentru părinți

Pentru profesori

Testimoniale

PĂI, ȘI TU?

Am creat pentru tine un spațiu în care ne poți împărtăși experiențele tale și ne poți întreba orice vrei, orice simți că ai nevoie să aprofundezi sau să afli mai în detaliu. Silvia, psihologul nostru, va răspunde întrebărilor tale în cel mai scurt timp posibil.

Documentează-te!