IN A RELATIONSHIP | Amintiri despre copiat. Care sunt rădăcinile plagiatului? „În clasa a-II-a, aveam un test și colega de bancă scria încontinuu”
De Silvia Guță, Duminică, 06 februarie 2022
Ultimii ani au adus în spațiul public o serie de conflicte și scandaluri legate de un tip de abuz cu nume ciudat: plagiatul. Astăzi ne vom opri asupra rădăcinilor plagiatului, într-un efort de a înțelege procesul psihologic din spatele relativizării valorilor morale ale oamenilor. Așadar, cum și de unde începe aclimatizarea cu acest fel viciat de a ne raporta la valori, la autoritate și la justiție? Ei bine, tot la copilărie ne întoarcem.
Pentru acest articol, am lansat un mic chestionar anonim, în care respondenții au fost rugați să relateze primele lor amintiri cu privire la imitație, copiat sau plagiat și felul în care integrează copiatul în sistemul lor de valori. Vârsta și ocupația indicate după fiecare testimonial reprezintă datele reale furnizate de respondenți. La chestionar au răspuns 19 persoane, cu vârste între 16 și 47 de ani.
Un sistem educațional care nu are în centru nevoile copilului, ci nevoile adulților
Cei mai mulți dintre respondenți au identificat momentul primelor amintiri despre imitație, copiat sau plagiat undeva în școala generală, în contextul temelor sau testelor de evaluare. Ipoteza care se conturează destul de puternic este că sistemul educațional românesc este insuficient adaptat nevoilor de învățare ale elevilor, care pot să difere foarte mult de la un copil la altul.
Aceste nevoi de învățare corespund cu interesele, înclinațiile și aptitudinile înnăscute sau deja dobândite ale copilului, dar sunt puternic influențate și de factorii de mediu: atmosfera de acasă și cea din sala de clasă, personalitatea, disponibilitatea emoțională și particularitățile de comunicare ale părinților și ale cadrelor didactice, promovarea sau descurajarea competiției între copii, existența sau lipsa fraților mai mari sau mai mici etc.
Mai mult de trei sferturi dintre amintirile respondenților se referă la situații de evaluare școlară – adică acele momente în care psihicul copiilor este supus unei presiuni care ne sună cunoscut tuturor: dorința de a satisface atât propriile așteptări și nevoi emoționale, cât și așteptările oamenilor din jur, începând cu figurile de atașament și de autoritate (părinți, bunici, cadre didactice).
- „Nu îmi aduc aminte cu exactitate când am început să cochetez cu ideea de copiat, dar ce știu e că a început de la copiatul temelor la matematică, pentru că de multe ori nu reușeam să le fac acasă, iar părinții nu mă ajutau. Devenise cool să copiezi și mai cool să fii creativ. Așa că în liceu, când nu se mai purta penar, eu aveam unul cu fițuici” – S., 28 de ani, producție de film;
- „Cred că eram prin clasa a II-a când nu am învățat pentru un test și colega de bancă scria încontinuu, așa că m-am gândit că nu ar fi vreo problemă dacă m-aș uita la câteva exerciții” – M., 17 ani, elev, profil matematică-informatică;
- „Aveam în jur de 11 ani, aveam un test și una dintre colegele mele copia. Am văzut atunci mai mulți colegi făcând acest lucru, dar unul dintre ei, fiind mai răutăcios, să spun, i-a spus profesorului respectiv” – C., 21 de ani, studentă, Facultatea de Medicină;
- „Aveam aproximativ 13-14 ani, eram în generală, clasa a VII-a. Eram la ora de fizică și colegul din spatele meu m-a învățat o tehnică de copiat” – A., 20 de ani, studentă, Facultatea de Sociologie; „Prin clasa a VI-a, când copiam la un test la geografie cu cartea ascunsă în bancă și în timpul testului mi-a picat cartea pe jos” – Al., 39 de ani, directoare ONG.
Memorare și reproducere versus originalitate în diferențierea dintre bine și rău
Multe răspunsuri se referă la materii precum biologia, geografia, fizica sau matematica, adică la evaluări școlare în care contează foarte mult capacitatea de a memora și reproduce date specifice, definiții standard și formule de calcul. În aceste contexte, pentru copii pare să fi fost mult mai importantă nevoia de a se simți în siguranță – adică evitarea situației în care profesorul sau părinții află că nu și-au învățat lecția.
Citeşte întreaga ştire: IN A RELATIONSHIP | Amintiri despre copiat. Care sunt rădăcinile plagiatului? „În clasa a-II-a, aveam un test și colega de bancă scria încontinuu”